SEO چیست؟
معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینهسازی موتور جستجو میباشد. SEO یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند. بهینهسازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی میشود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند.
به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه اول نتایج جستجو نگاه میکنند؛ بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرد.
علم بهینهسازی موتور جستجو در مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحه مناسب، تگها و متا تگها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلا محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه میکند. موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرمافزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و فهرستبندی میکنند. متاسفانه همه نرمافزارهای خزندگی یک جور کار نمیکنند؛ برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد. یکی از کارهایی که متخصصان بیهنهسازی موتورهای جستجو انجام میدهند، پیگیری همه تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است؛ بنابراین آنها میتوانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینهسازی کنند. به علاوه آنها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی مختلف خود را تابع این موتورها قرار میدهند.
هنگامی که شما یک طراح برای طراحی سایت تجاریتان انتخاب میکنید، شما باید از این طراح درباره بهینهسازی موتورهای جستجو سوال کنید و باید از او بخواهید بر طبق اصول بهینهسازی برای موتورهای جستجو ساخت صفحات وبسایت شما را شروع کند. در صورتیکه این کار طولانیتر از طراحیهایی که شما بیش از این داشتهاید، نیست. این کار خیلی آسانتر و معقولتر است که شما در همان بار اول که سایتتان بر روی وب قرار میگیرد، شامل بهینهسازی برای موتورهای جستجو شود.
چرا SEO مهم است؟
چرا بهینهسازی برای موتورهای جستجو مفید میباشد؛ موارد ذیل برخی از دلایل این موضوع میباشند:
برتر بودن در نتایج جستجو مشتریهای زیادی را به دیدار از وبسایت شما دعوت میکند. ۸۷ درصد همه بینندگان شما از یک صفحه یک وضعیت دارند. ۹۱ درصد از کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده میکنند. طبق آخرین تحقیقات بیش از ۲۵۰ میلیون جستجو در روز در کشور انگلیس انجام میگیرد. ۷۳ درصد معاملات آنلاین به وسیله موتورهای جستجو آغاز میشود. ۳/۵ بیلیون از وبسایت با هم بر سر رقابت پول هستند، اما واقعیت این است که فقط کسرهای از یک درصد به صفحه اول میرسند.
چه کسانی به SEO احتیاج دارند؟
هر وبسایتی که به سوی تجارت و بازرگانی حرکت میکند، باید صفحات وب خود را برای موتورهای جستجو بهینهسازی کند. هدف نهایی یک وبسایت جلب کاربران اینترنتی میباشد و مطالعات نشان داده است که پهنه عظیمی از کابران اینترنتی وبسایتها را در موتورهای جستجوی پیدا کردهاند. اگر شرکت شما نظر به ساخت یک وبسایت جدید یا به روز کردن وبسایت قدیمی خود را دارد باید توجه داشته باشید که برای پیشرفت باید SEO را در اولویت قرار دهید. به خاطر داشته باشید که SEO شما را به مسابقه بزرگ میبرد و شما را در بازار معرفی میکند.
ابزارهای SEO چیست؟
در اینجا میخواهیم درباره ابزارهای SEO یا بهینهسازی برای موتورهای جستجو صحبت کنیم و تعدادی از آنها را معرفی کنیم.
▪ Keyword Suggestion پیشنهاددهنده کلمات کلیدی
همانطور که در بالا گفتیم کلمات کلیدی در جذب موتورهای جستجو نقش بهسزایی دارند.
شما میتوانید با استفاده از Keyword Suggestion کلمات کلیدی بهتر و جذابتری را انتخاب کنید.
▪ Google Rank Checker چککننده امتیاز شما در گوگل
موتور جستجوی گوگل با محاسباتی خاص و دقیق به وبسایتها امتیاز میدهید، هر چه امتیاز سایت شما در گوگل بالاتر باشد ارزش سایت شما بالاتر است. معمولا چک کردن این امتیاز آسان نیست اما این ابزار در بیشتر سایتهای مرتبط باTools SEO کار شما را آسان میکند و شما میتوانید به راحتی امتیاز خود را در گوگل چک کنید.
▪ Link Popularity محبوبیت لینک
محبوییت لینک به شما نشان میدهد که در موتورهای جستجوی مختلف وقتی شما را جستجو میکنند چه تعداد نتیجه ظاهر میشود و جدیدا از این ابزار برای مقایسه کردن بین چند وبسایت استفاده میشود.
▪ Search Engine Position وضعیت سایت شما در موتورهای جستجو
این ابزار هم تعداد نتایج جستجوی سایت شما را در موتورهای جستجوی بزرگ نمایش میدهد. در کل Web Site Optimization Tools یا ابزارهای بهینهسازی وبسایت که انواع مختلف و متنوعی دارند.