هفت ترفند بازاریابی با اینستاگرام
اطلاعرسانی، جلب توجه مخاطب و بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی، هر روز راحتتر میشود؛ بخاطر اینکه رسانههای اجتماعی برای مخاطب، بیشتر از سایت یا ایمیل، جذاب است.
اینستاگرام در حال حاضر رتبه اول را در میان همه رسانههای اجتماعی موبایلی به خود اختصاص داده است.
اینستاگرام هماکنون بیش از 300 میلیون کاربر دارد که بیش از 200 میلیون از آنها کاملا فعال بوده و مطالب جدید را میبینند.
جالب اینکه بیش از 20 میلیارد عکس در اینستاگرام موجود است، یعنی حدوداً به ازای هر فرد روی کره زمین، 3 عکس وجود دارد!
اگر ترفندهای اینستاگرام را بدانیم، براحتی میتوانیم محصولات و خدماتمان را بیشتر بفروشیم.
نباید فرصت بازاریابی با رسانههای اجتماعی را از دست بدهید؛ چونکه در حقیقت، یک ابزار تبلیغاتی رایگان و قدرتمندی را کنار گذاشتهاید.
1. آدرس وبسایتتان را در پروفایل اینستاگرامیتان وارد کنید.
اگر وبسایت ندارید، مثلا میتوانید آدرس لینکدین خود را وارد کنید.
اگر یک وبسایت دارید، بهترین ترفند آن است که بجای وارد کردن آدرس صفحه اصلی سایت، افراد را به صفحه فرود خود؛ یعنی صفحهای که در آن ایمیل مخاطب را دریافت میکنید و در قبال آن، یک هدیه، مثلا یک کتاب الکترونیکی رایگان، یک آموزش صوتی، یک فیلم یا هر چیز جذاب دیگر باشد، هدایت کنید.
2. درج عکسهایی که باعث کنجکاوی شود.
هر نوع عکسی (معمولی یا عالی) منتشر کنید، هیچ انگیزهای برای زوم شدن بر عکسهایتان ایجاد نمیشود؛ مگر اینکه باعث تحریک حس کنجکاوی شود.
مثلاً میتوانید از یک محصول از فاصلهای خیلی نزدیک عکس بگیرید که براحتی قابل حدس زدن نباشد.
یا اینکه عکس را از زاویهای نامتداول تهیه کنید.
روی خلاقیت عکسها قدری کار کنید؛ بطوریکه باعث توجه بیشتر مخاطبین شود.
3. درج توضیحاتی خاص در پروفایل
در بیو پروفایلتان، مطالب کلیشهای ننویسید. ضمناً از خودتان و کسب و کارتان تعریف نکنید؛ بلکه فکر کنید که چرا دیگران شما را باید فالو کنند!؟
باید خیلی واضح بنویسید که با فالو کردن شما، چه مزیتی به دست میآورند.
مثال بد: بهترین پیج آموزشی در زمینههای بازاریابی
مثال خوب: با فالو کردن این صفحه، با نکتهها و ترفندهای مفید بازاریابی آشنا میشوید و با خرید از سایتِ ما، کوپنهای تخفیف دریافت میکنید.
4. ارائه کوپنهای تخفیف برای محصولاتتان
مثلاً برای اعضای اینستاگرامتان، یک فروش ویژه با 20 درصد تخفیف قرار دهید.
اعلام این که محصولاتتان 20 درصد تخفیف دارند، جذابیت خاصی ندارد؛ بلکه بهتر است یک کوپن تخفیف 20 درصدی به صورت کاملا انحصاری در اختیار دنبالکنندگان شما در اینستاگرام قرار دهید.
البته در سایت و یا جاهای دیگر، هیچ مطلبی از این تخفیف بیان نکنید!
5. ارائه مطالب انحصاری فقط در یک رسانه
یکی از کارهای اشتباه از سوی بازاریایان اینترنتی، انتشار تمامی پستها در تمام رسانههای اجتماعی و شبکههای اجتماعی است!
یعنی مثلا شما یک فروش ویژه دارید و این مطلب را در فیسبوک، اینستاگرام و… اعلام میکنید!
پس از مدتی کاربران میبینند که رسانههای اجتماعی شما همهشون کپی یکدیگر هستند! بنابراین به این نتیجه میرسند که لازم نیست تمام آنها را دنبال کنند!
البته گاهی لازم است مطلبی را در تمام رسانهها منتشر کنید، اما در هر رسانهای مطالب اختصاصی نیز داشته باشید.
6. عکس پروفایلتان را هر ماه عوض کنید
این کار باعث میشود که از دیدگاه اینستاگرام، کاربر فعالتری محسوب بشوید.
هر چقدر کاربر فعالتری باشید، عکسهای شما در نتایج جستجوی اینستاگرام، جایگاه بهتری خواهد داشت و احتمال دیده شدن عکسها و فالو شدنتان بیشتر میشود.
میتوانید به مناسبتهای مختلف، لوگو پروفایلتان را کمی تغییر دهید؛ مثلا در زمستان، چند دانه برف به لوگو اضافه کنید و در بهار، گل و گیاه اضافه کنید و حتی گاهی میتوانید روی عکس پروفایلتان، عبارت «فروش ویژه» را بنویسید.
7. آموزش، تقدم بر فروش است
در اینستاگرام به آموزش محصولاتتان بپردازید؛ مثلا ارائه نکات و ترفندهایی درباره محصولات خودتان است.
همچنین میتوانید نکاتی را بنویسید که مخاطب با خواندن آن بتواند خرید بهتری داشته باشد.
مثلا توضیح دهید چگونه میتوان تشخیص داد که یک محصولی، کیفیت مناسبی دارد یا خیر.
اغلب خریداران به کمک و آموزش نیاز دارند و ترجیح میدهند محصول را از کسی بخرند که آموزش و مقایسهی بهتری ارائه میدهد.