گام اول در راه اندازی کسب و کار اینترنتی
مفهوم درآمد پایدار
در کسب و کار معمولا کسی موفقتر است که به دنبال درآمد پایدار میباشد. گرچه این نوع کسب و کارها معمولا زمان و انرژی زیادی از ما نمیگیرند؛ اما لازم است یک بار برای راهاندازی سیستم، وقت و هزینه کافی اختصاص داد.
فضای اینترنت این امکان را فراهم ساخته تا بتوانیم با کمترین هزینه، کسب و کاری پایدار راهاندازی کنیم. در مراحل بالاتر، تمام فرایند خرید میتواند بطور خودکار انجام شود. البته منظور این است که فقط فرایند فروش، اتوماتیک است و باز هم نیاز به انجام کارهای فراوانی از طرف مدیر سایت است؛ مثلا ایجاد ترافیک روزانه برای سایت، پاسخ به ایمیلهای مشتریان و…
اولین گام برای راهاندازی کسب و کار اینترنتی و رسیدن به یک درآمد پایدار، داشتن یک وبسایت است تا بتوان از طریق آن به معرفی و ارائه محصولات و خدمات پرداخت و درآمد کسب کرد.
قدمهای اولیه برای راه اندازی سایت
برای برپا کردن یک سایت قوی، فعال و پویا که بتواند نیازهای تبلیغاتی و تجاری شما را تامین کند، نیاز به سه گام اساسی دارد:
1. ثبت دامنه
دامین یا دامنه، همان «نام سایت» شماست که در مرورگرهایی مثل گوگل کروم یا فایرفاکس تایپ میشود تا سایت شما نمایش داده شود؛ مثلا اسم وبسایت من sokhan-kh.blog.ir است.
برای ثبت دامین یا دامنهی سایت میتوانید به کمک شرکتهایی که در زمینهی ثبت دامین فعالیت میکنند، انجام دهید.
دامنهها، خریدنی نیست! بلکه فقط به صورت سالانه یا چندساله اجاره داده میشوند و هر ساله باید با پرداخت مبلغی، آن را تمدید کنید. وگرنه مالکیت آن از دست شما خارج شده و شخص دیگری واگذار میشود.
در انتخاب نام دامنه، توجه به موارد زیر ضروری است
1. امکان تایپ اشتباه از سوی افراد معمولی، به حداقل برسد.
مثلا فرض کنید نام سایتی «زیباییشناسی» باشد، این نام را میتوان به روشهای متفاوت زیر تایپ کرد:
Zibayishenasi.com
Zibaeishenasi.com
Zibayishenassi.com
بنابرین، نامی مانند «زیبایی شناسی»، نام دامنه مناسبی برای یک سایت نیست!
2. از حروف کمتری استفاده شود، تا تایپ آن آسانتر باشد.
3. به خاطر سپردن نام دامنه آسان باشد.
یکی از بدترین نامهای دامنه، حروف اختصاری نام یک کسب و کار است؛ زیرا نام کامل یک شرکت بسیاری از مخاطبان اصلا مهم نیست و آن را را حفظ نمیکنند.
هر چه از کلماتی استفاده کنید که تصویری هستند، بهتر به خاطر سپرده میشوند؛ مثلا sibesabz.com براحتی فراموش نخواهد شد؛ چون شما تصویر یک سیب سبز را به خاطر میسپارید.
دامنههای فارسی
اخیرا امکان ثبت دامنههای فارسی امکانپذیر شده است؛ یعنی نام سایت شما میتواند مثلا «net.تبلیغات» باشد. این امکان بسیار ارزشمند است؛ زیرا از نظر موتورهای جستجویی مثل گوگل، زمینه کاری سایت کاملا مشخص میشود و خیلی سریعتر میتوانید به صفحات اول گوگل برسید.
برای خرید دامنه فارسی میتوانید در گوگل کلمات «ثبت دامنه فارسی» را جستجو کنید.
پسوند دامنه
پسوند دامنه، حروفیست که در انتهای نام یا دامنه میآید؛ مثل com. یا ir. یا موارد دیگر.
بهتر است در صورت ممکن از پسوند com. استفاده کنید؛ زیرا اگر کسی پسوند سایت شما را فراموش کند، گوگل ابتدا com. را تست میکند.
2. اجاره هاست
پس از ثبت دامین، باید یک فضای وب (هاست) اجاره نمود. به زبان ساده، سایت شما شامل تعدادی فایل است که کاربر با تایپ آدرس سایت شما، آن را میبیند. این فایلها باید بر کامپیوتری نگهداری شود که بطور شبانهروزی روشن بوده و به اینترنت پرسرعت متصل باشد.
شرکتهای ارائهدهنده خدمات میزبانی (هاستینگ) دقیقا همین کار را انجام میدهند.
بدین منظور شما باید یکی از شرکتهای ارائهدهنده خدمات میزبانی وب را انتخاب کنید. این شرکتها خدمات خود را بصورت ماهیانه یا سالانه ارائه میدهند؛ یعنی باید هر ساله بابت نگهداری فایلها و اطلاعات سایت خود روی کامپیوترهای شرکت میزبان، مبلغی را بپردازید.
هزینه خدمات میزبانی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ که از جمله مهمترین عوامل تعیینکنندهی این قیمتها، حجم فضای وب، پهنای باند و فناوریها و امکانات شما روی کامپیوتر سرور است.
هزینهی سالانه تمدید اجاره فضای وب روی هاست و تمدید حق ثبت دامین، باید مستقیما توسط صاحب سایت پرداخت شوند.
انواع هاست
دو نوع هاست وجود دارد:
1- هاست ویندوزی (یعنی اطلاعات سایت شما روی کامپیوتر سروری قرار دارد که با سیستم عامل ویندوز کار میکند)
2- هاست لینوکسی (یعنی اطلاعات سایت شما روی کامپیوتر سروری قرار دارد که با سیستم عامل لینوکس کار میکند)
اگر سایت شما به زبان برنامهنویسی PHP نوشته شده باشد، غالبا باید از هاست لینوکس استفاده کنید.
اگر از زبان تکنولوژی ASP استفاده میشود، باید هاست ویندوزی تهیه کنید.
ضمنا قیمت هاست ویندوزی معمولا گرانتر از هاست لینوکسی است.
تقریبا تمام مشخصات هاست، قابل ارتقا میباشند؛ مثلا شما میتوانید در ابتدا یک هاست 500 مگابایتی تهیه کنید و هر زمان احساس کردید نیاز به ظرفیت بیشتر دارید، آن را به یک گیگابایت یا بیشتر ارتقا دهید.