10 خصوصیت مهم مدیر وبسایت
1. پشتیبانی کاربران سایت و تعامل با آنها
در راستای کسب موفقیت سایتتان، گوش شنوا برای شنیدن مشکلات و نظرات کاربران داشته باشید و به سوالات آنها پاسخ مناسب بدهید؛ چرا که این موضوع باعث هم نفع معنوی و هم بهتر شدن وضعیت اقتصادی سایتتان میگردد.
2. استقلال از پلتفرم سایت
بجای وابستگی به فناوری و فایلهای خاص، تغییر فنی در سایت یا ظاهر گرافیکی آن، منو یا افکت خاص یا یک انیمیشن فلش و... به رضایت مردم توجه ویژهای داشته باشید.
دوراندیش و بابرنامه باشید و بطور مستمر آمادگی پذیرش ایدههای بهتر و ایجاد تغییر را داشته باشید.
3. داشتن انگیزه قوی
اگر شما مدیر سایتتان هستید، همیشه باید از خودتان بپرسید هدفتان از ورود به اینترنت چیست و چه فایدهای برای زندگی و کسبوکار شما در نظر دارید؟
اگر فرد دیگری را به مدیریت سایت گماردهاید، مطمئن شوید او به اندازه کافی انگیزه دارد. او را در سود و زیان مادی و معنوی سایت سهیم کنید. داشتن مهارتهای فنی کافی نیست. بهترین نرمافزار و زیباترین سایت هم زیر دست یک مدیر بیانگیزه، دیر یا زود موجب شکست آن سایت خواهد شد.
4. مهارت داشتن در تهیه محتوای خوب
اینترنت، عرصهی ارائه محتوای دیجیتال خوب و جذاب است. خواه یک کالای فیزیکی باشد، یا یک مقاله جدید.
داشتن سطح قابل قبولی از مهارت در نوشتن و تولید مطلب لازم است. یک کار نامطلوب آن است که محتوای سایت خود را با کپی مطالب سایتهای دیگران پر کنید.
بهترین کار این است که کمی خلاقیت به خرج داده و از خودتان محتوا تهیه کنید. محتوای دست اول، یکی از مهمترین عوامل موفقیت یک وبسایت است.
5. رعایت اصول بازاریابی و تبلیغ درست
در زمینه بازاریابی و تبلیغ، با اطلاع باشید. بعضی از مدیران سایتها اطلاع درستی از ماهیت پیچیده مبارزه بیامان سایتها برای ربودن میدان موفقیت از یکدیگر ندارند. گاهی سری به موتور جستوجوی گوگل بزنید و همان واژه دیروز را جستوجو کنید، تا بالا و پایین شدن رتبه سایتها را به چشم ببینید. برای موفقیت سایتتان باید با آگاهی کامل از اصول بازاریابی حرکت کنید. ضمنا کسب مهارت تبلیغنویسی برای مدیران سایت ضروری است.
6. اختصاص وقت کافی برای مدیریت سایت
برخی از صاحبان سایتها فکر میکنند همینکه مطالب خوب و نرمافزار خوبی برای مدیریت محتوای سایت داشته باشند، کافیست و سایت خودبهخود موفق میشود.
اما اینطور نیست! برای مدیریت سایت خود باید هر روز وقت بگذارید. منظور از مدیریت سایت، گذاشتن مطلب نیست؛ بلکه بررسی و تحلیل اوضاع است.
باید مدام به این فکر باشید که چگونه فلان کار را بهتر و سریعتر انجام دهید؟
چطور درآمد سایت را افزایش دهید؟
چرا فلان مکانیزم تبلیغی یا بازاریابی، نتایج دلخواهی به بار نمیآورد!؟
آیا کاربران از خدمات سایت من راضی هستند؟
آیا پیشنهادات آنها را بررسی میکنم؟
و...
7. داشتن طرح و برنامه برای توسعه سایت
داشتن طرح و برنامهای برای توسعه سایت، یکی از نکات ظریفِ هر سایت موفق است.
توسعهی سایت، یک جزء ذاتی وبسایت است. وگرنه حتی با بهترین مطالب و خدمات هم، سایتتان بزودی روندی نزولی را آغاز خواهد کرد.
مردم معمولاً سایتهایی که مرتبا تغییر و تحولات بهتری در آن صورت میگیرد را دوست دارند.
داشتن نرخ رشد منظم، از استراتژیکترین روشها برای توسعه یک وبسایت است.
8. بررسی سایتهای رقیب
موفقیت، یک وضعیت نسبی است و در قبال با وضعیت سایتهای دیگر، قابل اندازهگیری است.
اگر میخواهید سایت موفقی داشته باشید، باید رقبای خود را بشناسید؛ یعنی به سایت آنها سر بزنید و از آنها بیاموزید.
بررسی سایتهای رقیب، یکی از موثرترین روشها برای تدوین برنامه توسعهی سایتتان است.
یک روش ساده برای یافتن سایتهای رقیب، استفاده از دستور related در جستجوی گوگل است.
مثلا اگر میخواهید رقبای سایت modiresabz.com را بیابید، کافیست در گوگل عبارت related:modiresabz.com را جستجو کنید.
9. مصرفکنندهی خوبی باشید
یک سایت در واقع، یک کارگاه تولید اطلاعات است. باید تصور درستی از ماهیت «مفهوم تولید» داشته باشید.
واقعیت آن است که تا مصرفکننده خوبی نباشید، نمیتوانید تولیدکنندهی خوبی باشید.
مثلا اگر میخواهید آهنگساز خوبی باشید، باید ابتدا چند سال، موسیقی خوب و باکیفیت گوش کنید تا بایگانی ذهنی قوی داشته باشید.
و یا مثلا اگر میخواهید نویسندهی خوبی بشوید، باید چند سال آثار نویسندگان مشهور را بخوانید.
بنابراین باید کالاهای پدیدآورندگانِ موفق را مصرف کنید تا به راز موفقیت آن دست یابید.
خیلیها دوست دارند یک فروشگاه آنلاین موفقی داشته باشند؛ اما تا حالا حتی یک بار هم بطور آنلاین خرید نکردهاند!
10. داشتن دانش فنی و مطالعهی زیاد
اگر میخواهید مثلا مدیریت سایت را به فرد دیگری بسپارید، تلاش کنید لااقل در ماههای اول، بخشی از وقت خود را صرف وقت گذاشتن برای بهبود سایتتان کنید.
باید از ساعات اصلی کار روزانهتان را صرف سایتتان بنمایید؛ ولی اگر فقط اوقات فراغتتان را برای این کار در نظر بگیرید، بدین معنی است که هنوز اهمیت وبسایت را در کسب و کارتان جدی نگرفتهاید و در این صورت، وبسایتتان هم به همان اندازه به شما خروجی خواهد داد.
برای رفع این مشکل و روحیهی نامطلوب، دانش فنی خود را بالا ببرید؛ بر ترس خود درباره بیاطلاعی از فناوریها غلبه کنید.
در اینترنت، هر مدیر سایتی که دانش فنی کمی درباره فناوری اینترنت دارند، غالبا شکست میخورند. البته نباید در این کار افراط کنید؛ چرا که اگر بیش از حد درگیر جزئیات فنی سایت شوید، از موارد مهمتری مثل بازاریابی و رشد کسب و کارتان باز خواهید ماند!