کوری بنری – پدیدهای عجیب در بازاریابی اینترنتی
در اولین روزهای پیدایش اینترنت، بنرها بر بازاریابی آنلاین حکمرانی میکردند؛ اما وقتی کاربران اینترنت بیشتر و بیشتر با بنرها آشنا شدند، نرخ کلیکها به شدت کاهش یافت و این رسانه، ضربه بزرگی متحمل شد.
این پدیده بسیار فراگیر بود. در حقیقت، واژه «کوری بنر» (دیده نشدن بنرها) برای توضیح آن ابداع شد.
مطالعات نشان میدهند که «کوری بنر»، یک پدیده واقعی است. در عکس بالا قسمتهایی که کاربران بسیار به آنها نگاه کردهاند، با رنگ قرمز نشان داده شده است. رنگ زرد نگاههای کمتر و رنگ آبی نگاههای بسیار کم را نشان میدهد. هیچکس به قسمتهای تیره نگاه نکرده است. بعد از انجام مطالعه چارچوبهای سبز به بالای تصاویر اضافه شدهاند تا محل آگهیها را مشخص کنند. به کمبود آشکار نقاط قرمز و زرد در بنرها توجه کنید (که با چارچوبهای سبز مشخص شدهاند).
تعداد کاربرانی که تمرکز خود را از «تبلیغات کلیکی» به جستوجوی طبیعی معطوف میکنند، روز به روز افزایش مییابد.
به عبارت دیگر…
انتقال کلیک آغاز شده است…
حالا که این موضوع را میدانید، چه تدبیری درباره آن میاندیشید؟
اگر برند شما نام جدیدی در بازاریابی آنلاین است و معتقدید «پرداخت به ازاء هر کلیک» و «گوگل ادووردز» راهحل آن هستند، دوباره فکر کنید! سیستم تبلیغات گوگل بسیار قوی و تاثیرگذار است، ولی…
رقابت، شدیدتر از همیشه است، هزینهها بسیار بالا میباشد، «معیار کیفیت گوگل» بسیار غیرمنطقی است و هر سال حجم ترافیک در دسترس، کمتر میشود.
و حتی اگر یک بازاریاب معمولی یا متخصص هستید، باید بدانید اکنون زمانی است که باید به فکر گزینههای بهتر باشید؛ زیرا ترافیک از نتایج غیر رایگان به نتایج طبیعی انتقال مییابد.
به مطلب زیر دقت کنید…
اگر اولین نتیجه غیر رایگان گوگل با کلیدواژههای مورد نظر خود را در اختیار دارید، با این موارد مواجه خواهید شد:
* ترافیک نتیجه رایگان دهم، 300 درصد بیشتر از ترافیکی است که به طور رایگان کسب میکنید.
* ترافیک نتایج 4 تا 9 کمتر هستند، ولی حداقل آن است که کاملا مجانی هستند!
* ترافیک نتیجه 3، 1000 درصد بیشتر از ترافیک شما است.
* ترافیک نتیجه 2، 2000 درصد بیشتر از ترافیک شما است و…
میانگین ترافیک اولین نتیجه رایگان، 41 برابر ترافیک شما است (یعنی 4100 درصد)! و آنها هنوز هیچ اهمیتی به آن نمیدهند.
بنابراین، دو گزینه دارید:
گزینه 1
هیچ کاری نکنید و بپذیرید که اخذ رتبه خوب در گوگل، یک روند بسیار دشوار است که تنها «متخصصان مجرب» توانایی انجام آن را دارند. این باوری است که متخصصان بهینهسازی سایت به شما تلقین میکنند.
گزینه 2
مالکیت ترافیک خود را به دست گیرید و همه کلیکهایی که رقبای شما از آنها غافل شدهاند را از آن خود کنید.
امیدوارم گزینه 2 را انتخاب کنید؛ یعنی به اهمیت بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو یا همان سئو پی ببرید و با استفاده از روشهای سئو، سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانید. اگر موفق شوید، روزانه افراد قابل توجهی شما را پیدا خواهند کرد؛ با کسبوکارتان آشنا میشوند و از همه مهمتر، از شما خرید میکنند!