سخن خوش

دانلود کتاب الکترونیکی، صوتی، پاورپوینت، PDF

سخن خوش

دانلود کتاب الکترونیکی، صوتی، پاورپوینت، PDF

آموزش-نحوه-نوشتن-روزمه--دانلود-مثال-رزومه-فارسی فرمت فایل دانلودی: .rar
فرمت فایل اصلی:
حجم فایل: 43
قیمت: رایگان

بخشی از متن:
احتمالا خیلی از شماها برای پیدا کردن کار اقدام کرده‌‌اید و یا خواهید کرد؛ ولی آنچه که بیش از همه چیز مهم است، بیان درست توانایی‌‌های شما به فردی که قرار است با شما مصاحبه کند. بر همین اساس، تصمیم گرفتیم نحوه نگارش "رزومه" را به شما دوستان عزیز  و گرامی آموزش دهیم.

 
رزومه چست؟
رزومه کاری، به متنی گفته می‌‌شود که از چند صفحه تشکیل شده است و در آن، اطلاعات و مشخصات شما و بسیاری از مواردی که شما در آن توانایی دارید را قبل از مصاحبه در اختیار کارفرمایان شما قرار می‌‌دهد.
 
ارسال رزومه به کارفرمایان، این امکان را می‌‌دهد تا بتوانند ارزیابی اولیه‌‌ای از توانایی‌‌های شغلی شما داشته باشند. در حقیقت، رزومه باید تصویری ذهنی از شما و فعالیت‌‌های شغلی‌‌تان به خواننده‌‌ی رزومه ارائه کند.
 
شما به وسیله رزومه، ویژگی‌‌های مفید و تاثیرگذار خود را در اختیار کارفرمایان قرار می‌‌دهید و به‌‌نوعی سعی می‌‌کنید تا آنان را متقاعد سازید که از بین چندین رزمه ارسال شده، شما را برای شرکت در مصاحبه انتخاب نمایند.
 
 
نکته مهم دیگر در نگارش رزومه این است که شما بتوانید رزومه مثبتی از مهارت‌‌ها و توانایی‌‌های خود در آن بیان کنید. البته باید توجه داشته باشید که رزومه‌‌ی ارسالی شما در عین حال که باید صادقانه باشد، باید عاری از تعارفات و شکسته‌‌نفسی باشد.
دقت داشته باشید؛ رزومه، زندگی‌‌نامه و یا شرح گذشته و یا حال شما نیست؛ هر چند که قسمت عمده‌‌ای از  آن به سوابق کاری‌‌تان مرتبط می‌‌شود. نخستین و مهمترین هدف از نگارش و ارسال رزومه، جلب توجه کارفرماست. بنابراین باید سعی کنید در هر جمله‌‌ای که می‌‌نویسید، به‌‌نوعی علاقه و توجه خواننده رزومه را جلب نمایید. کلید موفقیت شما در انتخاب شغل مورد نظرتان، می‌‌تواند نگارش یک رزومه خوب در امر کاریابی باشد، لذا به هیچ عنوان به آن از دید انجام وظیفه نگاه نکنید.
 
برای نوشتن رزومه، شیوه‌‌های متفاوتی مرسوم است و هر کس به مقتضای سلیقه و هدفی که از نگارش رزومه دارد، شیوه خاصی را برمی‌‌گزیند؛ اما به طور کلی، اصول و سرفصل‌‌بندی عمومی رزومه‌‌ها به شرح زیر است:
 
جزئیات شخصی در رزومه:
بیشتر رزومه‌‌ها با این بخش آغاز می‌‌شوند. آنچه که باید در این بخش ذکر شود، شامل نام، آدرس، شماره تلفن، آدرس پست الکترونیک و است.
 
پروفایل شخصی رزومه:
دقت داشته باشید که وارد کردن پروفایل در رزومه، امری سلیقه‌‌ای است و ضروری محسوب نمی‌‌شود. آنچه در پروفایل به نگارش درمی‌‌آید، تصویری کلی و گویا از شماست که به طور جزئی‌‌تر در سایر بخش‌‌های رزومه ذکر می‌‌شود.
 
قرار دادن تحصیلات و توانایی‌‌های علمی در رزومه:
در این بخش باید تمام سوابق تحصیلی و علمی خودتان را وارد کنید، از دیپلم دبیرستان و نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی، رشته‌‌ها و گرایش‌‌ها و زمان‌‌بندی هر دوره‌‌ی تحصیلی خواهد بود.
به یاد داشته باشید که حتماً ذکر کنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره‌‌ای هستید. سایر دوره‌‌های علمی – کاربردی که در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده‌‌اید را هم حتماً بنویسید.
 
نگارش سوابق شغلی در رزومه:
در بخش سوابق شغلی، شما باید کل مشاغلی که در آن فعالیت داشته‌‌اید، اعم از تمام وقت یا پاره وقت قرار بدهید، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار، بعلاوه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود.
 
انتشارات و مقالات:
اگر کتاب و یا  مقالاتی منتشر کرده‌‌اید و یا در کنفرانس‌‌ها ارائه نموده‌‌اید، به اضافه، زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر بتوانید خلاصه‌‌ای از مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید، بهتر است.
 
نگارش سایر اطلاعات در رزومه:
نگارش این قسمت ضروری محسوب نمی‌‌شود؛ ولی اگر خودتان لازم دانستید، توضیحی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید، می‌‌توانید این بخش را اضافه نمایید.
 
نوشتن علایق در رزومه:
اگر بتوانید فهرستی از علائق خود در زمینه‌‌های فوق‌‌برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و اگر احیاناً سوابق حرفه‌‌ای در این زمینه‌‌ها دارید، حتما ذکر کنید؛ چرا که این مورد می‌‌تواند نظر خواننده را به شما جلب کند.
 
معرف‌‌ها:
نام، رتبه، درجه تحصیلی، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود (که معمولا اساتید شما هستند) را در این بخش بیاورید. این معرف‌‌ها می‌‌بایست همان معرفینی باشند که توصیه‌‌نامه‌‌های شما را تکمیل نموده‌‌اند.
 
سایر توصیه‌‌ها
دوستان گرامی، قبل از نگارش رزومه حتما درخصوص سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیندازید. سعی کنید تا حد امکان، مدارکی دال بر سوابق‌‌تان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید.
 
از بزرگنمایی و دروغگویی حتما پرهیز کنید؛ چون امکان دارد برایتان دردسرساز شود.
بهترین حجم رزومه، در 2 ورق کاغذ آ4 است؛ سعی کنید رزومه خود را در ۲ برگ A4  تنظیم نمایید.
 
حتماً چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم، از آنها استفاده کنید.
در مورد نگارش انگلیسی، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به‌‌خوبی می‌‌داند، مشورت کنید.
رزومه را حتما تایپ کنید و از ارائه رزومه‌‌ی دست‌‌نویس جداً خودداری کنید.
 
 
قالب‌‌های رزومه:
نکته مهم دیگر در مورد نحوه نگارش، قالب و آرایش رزومه است. لزوما بهترین راه حل برای شما آرایش‌‌های معمول نیستند، بلکه در وضعیت‌‌های مختلف آرایش‌‌های مختلف و یا ترکیبی از آنها جواب می‌‌دهند. در فرم‌‌های الکترونیکی رزومه معمولاً این مسأله حل شده است. آنچه باقی می‌‌ماند، ترتیب ذکر موارد مختلف (مثل سوابق کاری) است که می‌‌تواند به صورت‌‌های گوناگونی باشد:
یکی از قالب‌‌های معمول رزومه، رزومه زمانی (Chronological) است. در این شیوه، سوابق کاری به ترتیب عکس زمانی با ذکر نام شرکت، تاریخ و عنوان کار آورده می‌‌شود. کسانی که تجربه کاری طولانی و ممتد دارند، معمولاً از این نوع رزومه استفاده می‌‌کنند.
نوع دیگر رزومه، رزومه عملکردی (Functional) است. در این نوع رزومه، نویسنده بر دستاوردها و توانایی‌‌های شغلی خود تأکید می‌‌کند و آنها را در دسته‌‌هایی مثل مدیریت، رهبری، طراحی و سایر مهارت‌‌ها و توانایی‌‌ها مرتب می‌‌کند. چنین رزومه‌‌ای برای کسانی که به‌‌تازگی فارغ‌‌التحصیل شده‌‌اند، یا تجربه کاری زیادی ندارند و یا می‌‌خواهند زمینه کاری خود را تغییر دهند، مناسب است.
 تا جایی که امکان دارد، سعی کنید از ترکیب هر دو قالب رزومه استفاده کنید؛ یعنی هر 2 بخش سوابق شغلی و توانایی‌‌ها و تخصص‌‌ها را در رزومه گنجاند.
 
 
نکاتی مهم در مصاحبه‌‌های شغلی:
مهارت در ارتباط نوشتاری، یکی از مهارت‌های اساسی زندگی پس از فراغت از تحصیل است. آن را به‌‌خوبی فرا بگیرید.
نوشتن یک درخواست کار خوب، قسمت مهمی از پیدا کردن یک شغل است. سعی کنید الگوی خوبی به عنوان قالب تهیه درخواست کار بیابید و آن را طبق نیاز خود اصلاح کنید.
ظاهر فرم‌ها و درخواست‌های کار بسیار مهم است.
از امکانات نرم‌افزارهای رایانه‌‌ای حتما استفاده کنید.
 
از درخواست‌‌‌های کاری که برای سازمان‌‌‌های مختلف ارسال می‌کنید، حتما یک کپی تهیه و پیش خود نگهداری کنید. این کپی زمانی که برای مصاحبه فراخوانده می‌شوید، می‌تواند به شما کمک کند. آن را حتما قبل از مصاحبه، بررسی و پاسخ‌های خود را مرور کنید. بسیاری از سولات مصاحبه، از متن همین درخواست کار استخراج می‌شود.
 
ارتباط چهره به چهره در زندگی اهمیت خاصی دارد. اگر بتوانید با رزومه کاری خوب، افراد دیگر را قانع کنید، در ارتباط رودررو پیروز شده‌اید. یافتن یک شغل مناسب، به یک مصاحبه خوب، ایجاد ارتباط چهره به چهره و نهایتاً توانایی قانع کردن کارفرما بستگی دارد. با تمرین و آزمایش و خطا می‌توانید این مهارت‌ها را بیاموزید.
 
بعضی اوقات در مصاحبه‌ها از مصاحبه‌‌شونده خواسته می‌شود که کمی درباره خودش صحبت کند. پاسخگویی به سوالات باز، مشکل‌تر از پاسخگویی به سوالات مستقیم است. تمرین کنید که بتوانید در حد ۳ دقیقه، توضیحی کوتاه درباره گذشته و تحصیلات خود ارائه کنید.
 
برای سوالی شبیه اینکه «چرا ما باید شما را استخدام کنیم؟» که این روزها به‌‌نوعی در مصاحبه‌های استخدامی پرسیده می‌شوند، پاسخ مناسبی بیابید.
 
در فرصت‌های شغلی، رفتارهای اجتماعی مناسبی از خود بروز دهید. کارفرماها فقط به‌‌خاطر مدرک دانشگاهی، شما را استخدام نمی‌کنند.
 
اگر نتوانستید یک شغل تمام‌وقت به دست آورید، به شغل‌های موقت بپردازید. به این وسیله می‌توانید مسئولیت‌‌‌پذیری و درستکاری خود را نشان دهید که موجب یافتن شغلی تمام وقت خواهد شد.
 

 

دانلود فایل
 
۰۲/۱۲/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی