چگونه از اینترنت درآمدزایی کنیم؟
کسبوکار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته میشود. امروزه بیش از 900 میلیون نفر در سطح دنیا از اینترنت استفاده میکنند و 69 درصد از این جمعیت، در طول 90 روز، دست کم یک خرید از اینترنت داشتهاند.
نباید این مسئله را فراموش کرد که یک وبسایت اینترنتی، تنها برای فروش محصول یا خدمات به کار نمیرود، بلکه میتواند نقشها و کارکردهای مختلفی داشته باشد.
آیا تا به حال با خود فکر کردهاید که چرا تجارت و کسبوکار خود را اینترنتی کنیم؟
1. تجارت شما 24 ساعت در روز بدون توقف زمان فعالیت خواهد کرد.
2. پایین آمدن هزینههای نیروی انسانی
3. حضور در اینترنت و کسب سهام بازار
4. جذب مشتریان بالقوه و ناپایدار
5. افزایش توان رقابتی
6. و مهمتر از همه دسترسی به مخاطبین و مشتریان طبقهبندی شده و هدفمند
چرا بسیاری در کسبوکار اینترنتی خود موفق بودهاند؟
اینترنت رسانهای بسیار بزرگ است که به وسیله آن همه افراد میتوانند هر تصویری که از خودشان میخواهند در ذهن مردم و مخاطبین ایجاد کنند. در کسبوکار اینترنتی مهم نیست که شما چند سال سن دارید، اصلا مهم نیست که شما چقدر سرمایه دارید، در کسبوکار اینترنتی مهم نیست که شما در کجای این کره خاکی زندگی میکنید. یک کارآفرین به همراه ایده نو و خدماتی که برای مخاطبین جذاب باشد یکی از دلایل موفقیت در کسبوکار است. ایجاد کسبوکار اینترنتی همانند رفتن به یک سفر دور و دراز است، سفر به مکانی ناشناخته و مهمتر از آن سفری که حتی تجربه کسانی که از شما جلوتر هستند برای موفقیت شما کافی نیست. تنها راهنمای شما برای شروع این سفر یک نقشه است، یک نقشهای که تا پایان این سفر راهنمای شما باشد و به شما کمک کند. نام این نقشه در کسبوکار اینترنتی (طرح تجاری Business Plan) است.
طرح تجاری شامل بخشهای زیر است:
1. چشمانداز (آغاز یک تجارت و کسبوکار با یک چشمانداز وسیع شروع میشود)
2. ماموریت (ماموریت منظور و قصد شما را از کسبوکار و تجارت شما مشخص میکند)
3. هدف (داشتن یک هدف خوب، به فعالیتهای شما در تجارت معنی و جهت میدهد)
4. راهبرد (راهبرد، مسیرها را درجهت هدفهایتان هدایت میکند)
5. برنامه (هر کسبوکاری برای موفقیت، برنامه میخواهد)
کارشناسان، کسبوکار اینترنتی را به 10 گروه عمده تقسیم کردند:
1. ایجاد اجتماعات آنلاین
2. خرید، فروش و حراج کالاهای مختلف
3. تبلیغات اینترنتی
4. ارائه خدمات تخصصی به دیگران
5. ایجاد امپراطوری اطلاعات، اخبار و آموزش
6. تهیه و ارائه نرمافزارهای مختلف
7. چند رسانهای یا مالتی مدیا
8. پیوستن به شبکههای واسطهگری
9. خدمات مربوط به ایمیل
10. سرمایهگذاری مشترک
یکی از مشخصههای موفقیت وبسایت یا یک کسبوکار اینترنتی، ترافیک یا آمار بازدیدکننده آن وبسایت است. برای بررسی و تحلیل کسبوکارهای اینترنتی تمامی کشورها به خصوص ایران میتوانید به وبسایت معتبر www.Alexa.com در بخش Top Sites بر روی By Country کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید. در وبسایت الکسا 500 وبسایت محبوب هر کشور را به صورت تحلیل روزانه و ماهیانه به مخاطبین ارائه میکند. شما میتوانید با مشاهده 500 وبسایت محبوب ایرانیان، جایگاه تمامی کسبوکارهای اینترنتی را در 10 گروه عمده خود قرار دهید.
افراد موفق ایرانی در دنیای اینترنت
پییر امیدیار موسس و رئیس شرکت ebay بنیانگذار تجارت الکترونیک در جهان
امیدیار در سال ۱۹۶۷ از پدری ایرانی و مادری ایرانی به نام الهه میرجلالی امیدیار در پاریس به دنیا آمد. ۶ ساله بود که با خانوادهاش به مریلند آمریکا رفت. وی دانش آموخته دانشگاه تافتز است.
پیر امیدیار رئیس و موسس سایت Ebay.com اولین و معروفترین وبگاه مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی که تا آخر سال ۱۹۹۸ ۱/۲ میلیون عضو ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات و حدود ۸ میلیون دلار سود کسب کرده بود به طوری که بیش از ۶۰۰۰ کارمند ۴۶ میلیون مشتری ثبت شده و ۴۴۱ میلیون دلار سود خالص در سال ۲۰۰۵ داشته است.
جایگاه امیدیار در بین ثروتمندان
رتبه 29 در لیست ثروتمندان حاضر جهان
رتبه ۱۹۸ ثروتمند تاریخ جهان
رتبه دومین ثروتمند زیر چهل سال در جهان
ثروتمندترین ایرانی در جهان
امید کردستانی مدیر ارشد کمپانی گوگل google
امید کردستانی در شهر تهران به دنیا آمد و در سن چهارده سالگی، پس از مرگ پدرش به کالیفرنیا رفته است. او مدرک کارشناسی مهندسی برق خود را در سال ۱۹۸۴ از دانشگاه ایالتی سن خوزه گرفته است.
کردستانی در ۸ مه ۲۰۰۶ در مجله تایم به عنوان یکی از صد نفری که دنیای ما را شکل دادهاند نام گرفته است. او یکی از ثروتمندترین ساکنین کالیفرنیای شمالی است. مجله سن خوزه ارزش داراییهای وی را ۱٫۹ میلیارد دلار برآورد کرده است. همچنین ماهنامه فوربس وی را به عنوان دومین ثروتمند ایرانی در جهان معرفی میکند.
فرزاد ناظم مدیر فنی سایت yahoo
فرزاد ناظم در سال ۱۳۴۱ در تهران متولد شد. او در ۱۳۷۵ به یاهو پیوست و به مدت ۱۱ سال مدیر فنی شرکت یاهو بود و به این ترتیب یکی از طولانیترین دورههای ابقا در سمت مدیریت در آن شرکت را دارا است. وی در ۱۳۸۶ از مقامش در یاهو کنارهگیری نمود. نشریه فورچون در ۱۳۸۲ فرزاد ناظم را با ثروتی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار، به عنوان چهاردهمین ثروتمند ایرانی در جهان معرفی کرد.
سالار کمانگر مدیر عامل سایت Youtube
سالار کمانگر متولد ۱۳۵۵ توانست در عرض ۷ سال به یکی از کارکنان کلیدی شرکت گوگل مبدل شود. در میان موفقیتهای وی در این شرکت میتوان به نوشتن نخستین پلان تجارتی و مشارکت در طراحی سیستم آگهیهای گوگل Adwords اشاره کرد. سیستم آگهیهای کلمهای هوشمند گوگل، یکی از رموز موفقیت تجاری این شرکت بوده است. او هماکنون مدیرعامل یوتیوب و یکی از جوانترین مدیران گوگل است. او فارغالتحصیل رشته بیولوژی از دانشگاه استنفورد است. در حال حاضر سایت یوتیوب بزرگترین سایت اشتراکگذاری ویدئو در جهان است.
هشت مدیر بلند پایه موفق ایرانی در شرکت گوگل
امید کردستانی
سالار کمانگر
ترانه رضوی
رضا بهفروز
مایک جزایری
شیرین اسکوئی
شمیم صمدی
مریم کامور
دیگر افراد موفق ایرانی در دنیای کامپیوتر و الکترونیک
مجید امیری مهر رئیس بخش رسانههای دیجیتال کمپانی ماکروسافت Microsoft
سینا تمدن مدیر ارشد بزرگترین شرکت تولیدکننده سختافزار کامپیوتر کمپانی Apple
حسین اسلامبلچی رئیس مخابرات AT&T
انوشه انصاری رئیس مخابرات Telecom
بیژن داوری معاون ارشد بزرگترین تولیدکننده سختافزار کامپیوتر در جهان کمپانی IBM
ماریا خرسند بنیانگذار بلوتوث موبایل و رئیس کمپانی Ericson و Dell