سخن خوش

دانلود کتاب الکترونیکی، صوتی، پاورپوینت، PDF

سخن خوش

دانلود کتاب الکترونیکی، صوتی، پاورپوینت، PDF

سلام، خوش آمدید

هفت عامل مهم و کلیدی موفقیت یک وب‌سایت

جمعه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰ ق.ظ

برخی دوستان مراجعه می‌کنند و می‌گویند: «یک ایده‌ی خوبی برای فروش آنلاین دارم و یک وب‌سایت جذاب لازم دارم؛ که بعد از راه‌اندازی آن، مردم از وب‌سایتم بازدید کرده و از من خرید کنند. فقط باید ببینم چطور می‌شه وب‌سایتم را تبلیغ و معرفی کنم!»

دو مسئله در این کلیشه‌ی ذهنی وجود دارد:

1- فرآیند فروش و بازاریابی آنلاین، روند خاصی دارد که نیاز است رعایت شود؛ به عبارت دیگر، فرآیند واقعی، از چیزی که در ابتدا به ذهن می‌رسد، پیچیده‌تر است.

2- این است که این دوستان خودشان را از این فرآیند حذف کرده‌اند!

 

80 درصد موفقیت هر وب‌سایتی ناشی از نحوه مدیریت آن است؛ نه ظاهر وب‌سایت یا نرم‌افزارهای استفاده شده در آن! در حالیکه افراد از بیرون، یک تصور دیگری دارند!

تقلید از سایت، کار ساده‌ای است. آیا می‌دانید چند نفر در ایران، از قالب سایت برایان تریسی کپی کرده‌اند؟

ولی آیا در این راه موفق هستند؟ مدیریت سایت چطور؟

کسانی که خودشان را از معادله وب‌سایت‌شان حذف کرده‌اند، غالباً شکست می‌خورند؛ چرا که تصورشان این است: «اینترنت، یک فناوری پیشرفته است، که برای آسان کردن کارها آمده است و این روزها رایانه‌ها خیلی کارها می‌توانند بکنند؛ یعنی کافیست رایانه‌شان را روشن کرده و به اینترنت وصل بشوند و یک وب‌سایت قشنگ و نرم‌افزاری قدرتمند داشته باشند و بقیه‌ی ماجرا خودش روبراه می‌شود!»؛ ولی بقیه‌ی ماجرا روبراه نمی‌شود؛ چونکه صِرف ساختن سایت، کافی نیست؛ چرا که نقش مدیریت، بیشتر از خودِ سایت است!

 

مهمترین عوامل موفقیت یک سایت چیست؟

به نظر شما مهمترین عوامل موفقیت یک سایت چیست؟

آیا مهمترین عامل موفقیت یک سایت خبری، با یک سایت هنری یکسان است؟

برای یافتن پاسخ، ابتدا باید تجارب بانیان و گردانندگان موفق‌ترین سایت‌های موجود در اینترنت را بررسی کنیم. شاید یک عامل خاصی مثل «داشتن ایده بکر و جالب» بسیار جذاب باشد و تصور کنیم همان عامل، مهم‌ترین دلیل موفقیت آن سایت بوده باشد؛ اما اتفاقاً مشاهده می‌کنیم که ایده تکراری است؛ ولی سایت با موفقیت چشمگیری مواجه می‌شود.

شاید زیبایی سایت هم به تنهایی مهمترین عامل موفقیت نباشد؛ چرا که سایت‌های گوگل و یاهو و فیسبوک، سایت‌های ساده‌ای هستند؛ اما موفق هستند.

هم‌اکنون می‌خواهیم چکیده‌ای از مهمترین عوامل موفقیت یک وب‌سایت را که برآیند اظهارات بسیاری از پیشگامان جهان اینترنت است را با هم بررسی کنیم.

1. طراحی زیبا و جذاب

طراحی گرافیکی چشمگیر مسلماً در جذب بازدیدکننده تاثیر زیادی دارد؛ گرچه این عامل به‌تنهایی تاثیر زیادی در موفقیت یک سایت ندارد؛ چرا که یک سایت زیبا که از نظر محتوا ضعیف باشد، یا از نظر کارایی؛ فایده اندکی به کاربران خود برساند؛ اما بزودی از لیست سایت‌هایی که مردم دوست دارند و مرتب به آنها سر می‌زنند، خط بخورد. پس سایت نباید یکبار مصرف باشد!

 

2. کاربران فعال

کاربرانی که به سایت باز می‌گردند، باارزش‌ترین دارایی یک سایت هستند! چرا که همه‌ی تلاش‌های یک سایتِ موفق باید معطوف به 2 هدف زیر باشد:

1- جذب مخاطبان جدید

2- حفظ بازدیدکنندگان قبلی (یعنی بازگرداندن کاربرانی که قبلا یکبار به سایت آمده‌اند).

مسلماً تمام تلاش‌های یک مدیر سایت در جهت ارتقای کیفیت و تنوع خدمات یا زیبایی آن، باید با هدف کسب رضایت کاربران باشد؛ چرا که سایت‌هایی که مخاطب دائمی و کاربران فعال و وفاداری ندارند، بزودی به سمت کاهش فعالیت حرکت می‌کنند.

 

3. بودجه و درآمد سایت

راه‌اندازی یک سایت ممکن است در ابتدای کار کم‌هزینه به نظر برسد: یک رایانه معمولی، یک خط اینترنت، یک دامنه، یک هاست ارزانقیمت و یک نرم‌افزار تولید محتوای اپن سورس با قالب رایگان.

بسیار از وب‌سایت‌ها پس از چند ماه، فعالیت‌شان متوقف می‌شود، فقط به این دلیل که توجیه اقتصادی ندارند. حتی بعضی از سایت‌های شخصی یا وبلاگ با اتکا به عناصری چون عشق به نوشتن را مدتی اداره کرد؛ اما همین هم ممکن است بعد از مدتی، انگیزه‌ی صاحب سایت برای به‌روز نگهداشتن آن شدیداً کاهش یابد. نتیجه اینکه، هدف یک سایت (چه انتفاعی و یا غیرانتفاعی)، نیازمند بودجه و توجیه اقتصادی آن است.

 

4. بازاریابی و کسب رتبه در موتورهای جستجو

شیوه رایگان برای ظاهر شدن در نتایج موتورهای جستجو، رعایت نکاتی است که از سوی سازندگان این موتور جستجوها بعنوان راهکارهای افزایش رتبه‌ی سایت انتشار یافته است. مثلاً هم‌اکنون سایت گوگل با در اختیار داشتن بیش از 70 درصد بازار جستجوگرهای اینترنتی، همچنان بعنوان مهمترین عامل تبلیغ و معرفی یک سایت می‌باشد.

سایتی که برنامه مشخصی برای تبلیغ خود ندارد، در دنیای اینترنت تقریباً ناشناخته خواهد ماند. بنابراین باید به فکر یک برنامه تدوین‌شده و حسابی برای معرفی سایت‌تان در اینترنت باشید. به این فکر نباشید که بالاخره سایتِ من بتدریج و خودبه‌خود در اینترنت شناخته خواهد شد.

 

5. محتوای خواندنی و رایگان

تازه‌ترین پژوهش‌های میدانی نشان می‌دهد که عامل کنجکاوی کاربران، نقشی بنیادی در بازدید یک سایت دارد. به همین دلیل، دو گروه از سایت‌های اینترنتی همچنان بیشترین بازدیدکنندگان را دارند:

1- رسانه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو.

2- محتوای خواندنی و رایگان.

موضوع فعالیت یک سایت هر چه باشد، برای موفقیتش حتماً باید مطالب خواندنی در زمینه‌ی فعالیت خود منتشر کند. چرا که محتوای خواندنی و رایگان مثل مغناطیسی عمل می‌کند که هم کاربران سرگردان و هم کاربران کنجکاو را به خود جذب می‌کند.

 

6. نرم افزار معتبر و کارآمد

برخورداری از یک نرم‌افزار کارآمد برای مدیریت محتوا و اطلاعات سایت، یک اصل لازم است. مسلماً کارآمدترین نرم‌افزارهای تحت وب، آنهایی هستند که همه عوامل موثر در موفقیت یک سایت را پوشش دهند و به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشند.

شاید از یک نرم‌افزار اوپن سورس رایگان و بسیار پیشرفته برای پیاده‌سازی سایت‌تان استفاده کرده باشید و دارای یک پوسته زیبا برای آن طراحی کرده باشید. اما کافی نیست؛ چرا که اگر بخواهید کوچکترین تغییری در ساختار اطلاعاتی یا نرم‌افزاری سایت‌تان ایجاد کنید، آیا دسترسی به برنامه‌نویس مسلط به کار با نرم‌افزار مورد استفاده برای شما آسان است؟ آیا نر‌م‌افزار مورد استفاده‌ی شما عواملی مانند: پشتیبانی، بازاریابی، کسب‌ درآمد از سایت، تبلیغات و بالا بردن رتبه در موتورهای جستجو را به خوبی پوشش می‌دهد؟ اینها سوالاتی است که باید از ابتدا به فکر آن باشید تا بتوانید بسرعت با تحولات اینترنت و نیازهای کاربران خود سازگاری پیدا کنید.

 

7. مدیر خوب، مهمترین عامل موفقیت است

بعضاً تصور می‌شود یک سایت خوب و موفق، وابسته به مجموعه اطلاعات و سیستم نرم‌افزار آن است که باعث موفقیتش شده است؛ اما آنچه که فراتر از همه این عوامل، «عامل انسانی» است.

طبق تحقیقات، مهمترین عامل موفقیت یک سایت، عملکرد آن فردی است که آن را مدیریت می‌کند.

یک مدیر سایتِ خوب کسی است که عیوب محتوایی و نرم‌افزاری سایت خود را با تلاش و هوشمندی خود پوشش دهد. از سایتی که بتازگی راه‌اندازی شده، انتظاری نیست از لحاظ محتوایی، جامع و از نظر نر‌م‌افزاری، انعطاف‌پذیر و بی‌نقص باشد؛ اما توقع می‌رود که یک مدیر دلسوز و با پشتکار، همه موانع پیشِ روی سایت را برای رسیدن به یک موفقیت نسبی برطرف کند.

 


منبع

مقالات بیشتر

  • Hassan Bidar

نظرات (۰)

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سخن خوش
نویسنده
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران