سخن خوش

دانلود کتاب الکترونیکی، صوتی، پاورپوینت، PDF

سخن خوش

دانلود کتاب الکترونیکی، صوتی، پاورپوینت، PDF

سلام، خوش آمدید

خصوصیات مدیر موفق سایت

پنجشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰ ق.ظ

 

         غالبا تصور می‌شود که یک سایت خوب و موفق قائم به ذات خودش است. یعنی مجموعه اطلاعات و سیستم نرم‌افزاری سایت باعث موفقیت آن شده است. اطلاعات خوب و سیستم نرم‌افزاری کارآمد صد البته در موفقیت یک سایت تاثیر به‌ سزایی دارند؛ اما آنچه که فراتر از همه این عوامل عمل می‌کند و معمولا مورد غفلت واقع می‌شود، «عامل انسانی» است. ماهیت دیجیتالی و کامپیوتری مفهومی به نام سایت ممکن است ما را گمراه کند و تصور کنیم بدون در نظر گرفتن عامل انسانی و صرفا با تکیه بر مطالب خوب و نرم‌افزار خوب می‌توان سایت موفقی داشت.

تحقیقات نشان می‌دهد مهم‌ترین عامل موفقیت یک وب‌سایت، آگاهی و عملکرد فردی است که آن را مدیریت می‌کند. یک راننده ناشی ممکن است یک خودرو بی‌ام‌و آخرین مدل را به دیوار بکوبد و متوقف شود؛ اما یک راننده ماهر می‌تواند مسافرانش را با یک خودرو قدیمی زوار در رفته، صحیح و سلامت به شهر دیگری برساند. کدامیک از این دو خودرو واقعا موفق‌ترند؟!

         اهمیت زیاد «مدیریت موثر» در اداره یک وب‌سایت از آن روست که یک مدیر خوب می‌تواند عیوب محتوایی و نرم‌افزاری سایتش را با کوشش و هوشمندی خود پوشش دهد. نمی‌شود از سایتی که به‌تازگی راه‌اندازی شده انتظار داشت از نظر محتوایی، جامع و از نظر نر‌م‌افزاری، انعطاف‌پذیر و بی‌نقص باشد؛ اما می‌توان توقع داشت که یک مدیر دلسوز و باپشتکار، همه موانع پیش روی یک سایت را برای رسیدن به موفقیت نسبی، یک به یک از پیش رو بردارد. لازمه‌ی چنین مدیریتی، داشتن بینشی عمیق از ماهیت وب، آگاهی از مشکلات روزمره مدیریت یک سایت و تلاش برای کسب مهارت‌های لازم در این زمینه است. در اینجا چند مورد از مهم‌ترین خصوصیات یک مدیر سایت موفق را مرور می‌کنیم.


1. پشتیبانی از کاربران و تعامل با آن‌ها

         بعضی از مدیران سایت‌ها یا دغدغه پشتیبانی از کاربران ندارند؛ و یا رک و راست بگوییم، در تعامل با مردم، خجالتی هستند. اگر می‌خواهید سایت موفقی داشته باشید، تردید را کنار بگذارید. برای مردم قیافه نگیرید و با کاربران سایت خود رفیق باشید. گوش شنوا برای مشکلات و نظراتشان داشته باشید و به آن‌ها پاسخ مناسب بدهید. مطمئن باشید این «گوش کردن» برایتان هم نفع معنوی دارد و هم وضعیت اقتصادی سایت‌تان را بهتر می‌کند.


2. استقلال از پلتفرم

         برخی از گردانندگان یا مدیران سایت‌ها نسبت به این و آن فناوری، تمایلات جانبدارانه دارند. اما برخی دیگر فقط یک چیز برایشان مهم است: سایت خوب و موفقی داشته باشند. خودتان را به فناوری‌ها و فایل‌ها گره نزنید. اجرای ایده‌ها و رویاهایتان را موکول به انجام شدن این یا آن تغییر فنی در سایت یا ظاهر گرافیکی آن نکنید. بعضی از صاحبان سایت‌، وسواس عجیبی نسبت به یک جور منو، یا افکت خاص، یا یک انیمیشن فلش دارند. این سایت‌ها هیچ‌گاه در ردیف سایت‌های موفق و کامیاب قرار نمی‌گیرند. مهم، ارضای علائق کامپیوتری و گرافیکی شما نیست؛ مهم، رضایت مردم است. مستقل باشید. دوراندیش و بابرنامه باشید. خودتان را به این آبجکت و آن فایل و این تکنیک گره نزنید.


3. انگیزه

         بدترین سم برای به شکست کشاندن یک سایت، به کار گماشتن یک مدیر بی‌انگیزه است. اگر خودتان مدیر سایت خودتان هستید، واقعا از خودتان بپرسید: "هدفتان از ورود به اینترنت چیست و این اقدام چه فایده‌ای برای زندگی و کسب‌وکار شما دارد؟" اگر می‌خواهید فرد دیگری را به مدیریت سایت‌تان منصوب کنید، مراقب باشید به اندازه کافی انگیزه داشته باشد. او را در سود و زیان مادی و معنوی سایت سهیم کنید. داشتن مهارت‌های فنی کافی نیست. اگر مدیر سایت، دورنمایی برای کار خویش نبیند، به آن دل نخواهد داد. بهترین نرم‌افزار و زیباترین سایت هم زیر دست چنین مدیری به گل خواهد نشست.


4. مهارت در نوشتن و تولید محتوا

         اینترنت، عرصه ارائه محتوای دیجیتال است. خواه این محتوا معرفی یک کالای فیزیکی باشد، خواه یک مقاله جدید؛ در هر صورت، داشتن سطح قابل قبولی از مهارت در نوشتن و تولید مطلب، لازم است. یک کار بد و ناشیانه، آن است که محتوای سایت خود را با مطالبی که از سایت‌های دیگران کپی کرده‌اید، پر کنید. رک و راست بگویم: خودتان را گول می‌زنید. کاربران اینترنت، افرادی هستند که دست کم، سطح متوسطی از هوشمندی را دارند. چرا به سایت شما بیایند؟ به سایتی می‌روند که تولیدکننده‌ی اصلی محتوا است. بهترین کار آن است که وقت بگذارید و کمی خلاقیت به خرج دهید. پاداش مطالبی که با زحمت خودتان تهیه کرده‌اید را با افزایش فروش یا درآمدتان از طریق سایت خواهید گرفت، به شرطی که برنامه‌ای برای کسب درآمد از سایت داشته باشید و بودجه‌ریزی کنید. ژان بقوسیان، مدیر سایت مدیر سبز می‌گوید: "تولید محتوای اوریجینال (اصلی)، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت یک وب‌سایت است."


5. اصول بازاریابی و تبلیغ

         در زمینه بازاریابی و تبلیغ، بی‌اطلاع نباشید. بعضی از مدیران سایت‌ خیلی معصومانه فکر می‌کنند و اطلاع درستی از ماهیت پیچیده مبارزه بی‌امان سایت‌ها برای ربودن میدان موفقیت از یکدیگر ندارند. کافی است گاهی اوقات سری به موتور جست‌وجوی گوگل بزنید و همان واژه دیروز یا پریروز را جست‌وجو کنید، تا بالا و پایین شدن رتبه سایت‌ها را به چشم خود ببینید. برای موفقیت سایتتان باید با چشمان باز و آگاهی کامل از اصول بازاریابی حرکت کنید.


6. اختصاص وقت کافی

         برخی از صاحبان سایت‌ تصور ساده‌انگارانه‌ای از مکانیزم عملکرد یک وب‌سایت دارند. آن‌ها فکر می‌کنند همین‌که مطالب خوب و نرم‌افزار خوبی برای مدیریت محتوای سایت داشته باشیم، کار تمام است و سایت خود به خود موفق می‌شود. برای مدیریت سایت خود روزانه وقت اختصاص دهید. منظور از مدیریت، مطلب گذاشتن نیست، منظور بررسی و تحلیل اوضاع است. باید دائما از خودتان بپرسید: "چگونه می‌توانم فلان کار را بهتر و سریع‌تر انجام دهم؟ چطور می‌توانم درآمد سایت را افزایش دهم؟ چرا فلان مکانیزم تبلیغی یا بازاریابی، نتایجی که دلم می‌خواهد را به بار نمی‌آورد؟ آیا کاربران از خدمات سایت راضی هستد؟ آیا پیشنهادات آن‌ها را بررسی کرده‌ام؟..." کار را سنبل نکنید! برای کامیابی سایتتان، وقت بگذارید.


7. داشتن طرح و برنامه‌ای برای توسعه سایت

         یکی از نکات ظریفی که سایت‌های موفق رعایت می‌کنند، داشتن طرح و برنامه‌ای برای توسعه سایتشان است. توسعه، جزو ذاتی یک وب‌سایت است. یک وب‌سایت بدون توسعه، حتی با بهترین مطالب و خدمات، به زودی روندی نزولی را آغاز خواهد کرد. مردم، سایت‌هایی که مرتب تغییر و تحولاتی در آن صورت می‌گیرد و تلاش می‌کنند بهتر شوند را دوست دارند. ژان بقوسیان از مدیر سبز می‌گوید: "داشتن نرخ رشد منظم در محتویات سایت، یکی از استراتژیک‌ترین روش‌ها برای موفقیت یک وب‌سایت است."


8. بررسی سایت‌های رقیب

         مگر می‌شود موفق بود و رقیب نداشت؟ موفقیت، یک وضعیت نسبی است و در قیاس با وضعیت سایت‌های دیگر قابل اندازه‌گیری است. پس اگر می‌خواهید سایت موفقی داشته باشید، رقبای خود را بشناسید. مغرور نباشید و به سایت آن‌ها سر بزنید. از رقبای خود بیاموزید. بررسی سایت‌های رقیب، یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای تدوین برنامه توسعه سایت خودتان است.


9. مصرف‌کننده خوبی باشید

         یک وب‌سایت در حقیقت یک کارگاه تولید اطلاعات است. بعضی از مردم تصور درستی از ماهیت «مفهوم تولید» ندارند و با خیال‌پردازی‌های خود در این زمینه زندگی می‌کنند. واقعیت آن است که تا مصرف‌کننده خوبی نباشید، نمی‌توانید تولیدکننده خوبی باشید. این یک اصل مهم در زندگی است. مثلا اگر می‌خواهید آهنگساز خوبی باشید، باید ابتدا چند سال موسیقی خوب و با کیفیت بشنوید تا آرشیو ذهنی قوی داشته باشید. اگر می‌خواهید نویسنده خوبی بشوید، باید چند سال کتب و آثار نویسندگان معروف را بخوانید و بیاموزید. باید کالای پدیدآورندگان موفق را مصرف کنید، تا راز موفقیت آن را حس کنید. خیلی‌ها دلشان می‌خواهد یک فروشگاه آنلاین داشته باشند؛ اما تاکنون حتی یک بار هم به صورت آنلاین خرید نکرده‌اند! اگر می‌ترسید آنلاین خرید کنید، چه توقعی از مردم دارید؟!

 


منبع

مقالات بیشتر

  • Hassan Bidar

نظرات (۰)

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سخن خوش
نویسنده
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران